Hader du også typen, der aldrig kommer til pointen?
Du ved … typen der bliver ved med at gå som katten om den lune leverpostej, og som nævner den ene ligegyldighed efter den anden uden at komme frem til de der 51 skriv-godt-skrivetips, som blev nævnt i overskriften?
Well, det gør jeg også.
Så lad os springe lige ud i det.
Hermed 51 skrivetips, som jeg håber, at du vil bruge med omhu 👇
#1 Drop din professionalisme
Kender du det der med, at når du skal skrive noget, så skal det helst se velskrevet og professionelt ud? Hvis du gør, så skal du droppe de tanker straks. For de såkaldt professionelle tekster ende ofte med at lyde som en knastør robot. Og de er så fyldt med fagudtryk og lange sætninger, at budskabet bliver træls at læse. Hvilket ikke er særlig professionelt. Og så er det alligevel bedre med helt almindelige ord.
TIP: Her kan du lære at skrive 21x bedre; helt uden at lette dig fra sofaen ✍️
#2 Husk, at bruge tekstforfatterens yndlingstast
Der er ingen der føler akut trang til at læse noget, hvis det er præsenteret som en massiv mur af tekst. Så husk at brug entertasten flittigt. Det er nok den nemmeste genvej til at få flere til at læse med.
… og hvis du er ekstra god, så sørger du for afsnit i forskellig længde.
Så det ikke bliver for ensformigt.
#3 Skriv i øjenhøjde (hva’ fa’en det så end betyder)
Du har sikkert hørt, at det er en god idé skrive nærværende, i øjenhøjde og alt det der?
Men ved du også, hvordan du gør?
Den lynhurtige genvej er at gå din tekst igennem og slette alle man’er og erstatte dem med du’er, jeg’er, vi’er og os’er. Det virker måske som en detalje, men prøv det. Og læg mærke til, hvordan det forvandler din tekst fra generel og upersonlig til nærværende og relevant.
#4 Hold dig for god til klichéer
Problemet med klichéer er, at de gør din tekst kedelig. For de luller din læsers hjerne i søvn, og gør hende uopmærksom. Og derfor skal du undgå dem.
Måske lagde du mærke til katten i starten af dette blogindlæg?
Den lister nemlig ikke rundt om en lun grød, og det er helt med vilje.
#5 Lad være med at dovne den med fyld-ord
Slet ligegyldige informationer og unødvendige fyldord (som fx faktisk, egentlig, lidt, meget, jo, ret m.m.), så dit budskab kan få lov til at stå klart. Og jo, man kan sagtens argumentere for, at fyldord også kan være med til at gi’ din tekst personlighed. Men lad være med at bruge det argument som en doven undskyldning for ikke at stramme din tekst op, og lad os ta’ den diskussion en anden dag.
#6 Erkend at tillægsord er træls
Tillægsord gør sjældent noget godt for en tekst. De skaber abstrakte, ukonkrete og upræcise beskrivelser, men det er desværre en udbredt misforståelse, at de får noget til at lyde godt. Det gør, at de især bliver misbrugt i salgstekster.
Lad os ta’ et eksempel:
Du skal sælge en kjole, og du beskriver den nu ved at skrive, at den er syet i et lækkert materiale og sidder godt på enhver kvindekrop. Som om det overhovedet er muligt; her gør tillægsordene faktisk din beskrivelse lidt utroværdig. Og hvis du i stedet havde skrevet, at kjolen er syet i silke i et snit, der fremhæver taljen, så ville dine ord skabe meget stærkere billeder hos læseren. Ligesom det vil gøre det nemmere for potentielle kunder at vurdere, om den her kjole er noget for dem. For det er forskelligt, hvorvidt man vil gå i silke eller ej; ligesom nogle gerne vil ha’ fremhævet taljen, mens andre ikke vil.
#7 Skriv en fantastisk overskrift – og jo, det burde gi’ sig selv, men …
Hvor mange overskrifter har en tekst?
Og hvor mange overskrifter har blogindlægget her?
Hvis du svarer 1 overskrift, så prøv igen. For de fleste tekster har mange flere, og det blogindlæg, du læser lige nu har faktisk hele 52 overskrifter. Det er 52 chancer for at fange og fastholde læserens opmærksomhed. Og de skal selvfølgelig udnyttes hver og én, så flest mulige får læst mest muligt af blogindlægget.
#8 Skriv (mange) flere korte sætninger
De fleste skriver alt for mange lange sætninger. Og i værste fald gør det teksten svær at læse. Men en kort sætning her og der er med til at sætte læsetempoet ned og understrege et budskab.
Kort er godt.
#9 Husk, at følge alle skriveråd med måde
… så lad være med at tolke ovenstående råd som, at du fremover kun må skrive sætninger, der indeholder ganske få ord. For så kommer din tekst til at lyde som en hakkende børnebog. Du skal ha’ flere korte sætninger. Og så skal de varieres både med nogle mellem sætninger og nogle helt lange sætninger.
To korte og så en lang kan være en god tommelfingerregel.
Og omvendt.
Efter to lange skal du bryde med noget kort.
Det giver en god rytme, der er rar at læse, hvis du skriver efter den regel.
#10 Skriv kun med ord din læser forstår
Husk, at det ikke er en konkurrence om at kunne flest flotte ord og svære fagudtryk, når du skriver. Der er ikke nogen, der har lyst til at læse noget som helst, der kræver en ordbog, eller hvor man kun forstår halvdelen. Det betyder ikke, at du aldrig må bruge svære ord, men du skal begrænse dig. For de helt almindelige hverdagsord er rarest at læse.
#11 Gør som de professionelle, og brug skrivemodeller
Der er ingen grund til at finde på alt fra bunden. Alle professionelle tekstforfattere bruger skrivemodeller til at bygge deres tekster op efter, og det gør både skrivearbejdet nemmere og resultatet bedre.
Hvis du synes, at det lyder smart, så skal du vide, at du lige her kan få en værktøjskasse med de bedste skrivemodeller samt universelle overskriftsmodeller, der du kan bruge til alle typer tekster som fx nyhedsbreve, blogindlæg, annoncer, salgstekster m.m.
#12 Vælg, hvem du skriver til
Der er forskel på at skrive til kollegaer, branchefolk og så kunder, der ikke har samme faglige viden som dig. For dit sprog skal tilpasses lige præcis dem, du skriver til.
Gæt selv, hvilken målgruppe der kræver flest fagudtryk?
Og hvor du skal forklare dig lidt mere nede på jorden?
Det er vigtigt, fordi dine ord, afgør om dit budskab føles relevant eller ej.
Eksempel: Ved du, hvad en rubrik er? Min baggrund som journalist gør, at jeg taler om rubrikker og ikke om overskrifter (for det er nemlig bare det, en rubrik er). Men det er ikke alle der ved det, og derfor skal jeg passe på. For hvis jeg skriver et blogindlæg med titlen “3 gode råd til fængende rubrikker”, så vil den formentlig få færre klik end hvis jeg skrev “3 gode råd til fængende overskrifter”.
#13 Skriv med humor
Hvis du kan skrive, så det er sjovt at læse med, så kan du få folk til at læse mange flere ting! Selv lange salgstekster og annoncer for produkter, de ikke er interesserede i. Og her er det måske vigtigt at sige, at humor ikke behøver at være ha-ha-sjovt. Det kan sagtens være lidt underspillet og finurligt.
Få 14 super-sjove-skrivetips lige her >>
14 Skriv i nutid
… fordi det bare virker mere fængende og mere nærværende.
#15 Skriv så man kan smage det sanserne
Du kender godt de 5 sanser ikke? Det var godt, for du skal bruge dem, når du skriver. Hvis du sørger for at skrive, så man enten kan smage, dufte, høre, se eller føle noget, så føles din tekst meget mere nærværende. Og der er stører chance for, at man virkelig kan mærke dit budskab helt ned i maven.
Du kan fx:
→ starte din tekst med et citat, som nogen har sagt
→ beskrive smagen af ægte vanilje i din opskrift
→ tilføje navneord, så der er noget, man kan se for sig
→ beskrive, hvordan materialet føles
→ sammenligne lugten af dine kollegaers prutter med noget.
#16 Slut med et (strategisk) call to action
Hvad er formålet med din tekst? Din læser kan ikke gætte, hvad du gerne vil ha’ hende til, så husk at skrive det direkte. Og hvis du er ekstra god, så fremhæver du også, hvad man får ud af at reagere.
▶️ Klik her, hvis du godt kan li’ at spare penge
▶️ Like, så du nemt kan finde opslaget igen senere
▶️ Kender du en, der også godt kunne bruge gode råd til at skrive? Perfekt, så er du flink, hvis du sender dem dette link >>
#17 Ta’ lige et kig på alle dine ord
Væn dig til altid at kigge på din tekst, når du har skrevet den – og vurdér om den rar ud og indbydende ud?
Den skal være let og luftig at se på, om man skal føle, at man har overblik. For hvis du fx har skrevet en massiv tekstklump, så kan du godt regne med, at du skræmmer læserne væk på forhånd. For det de ser er træls, og så betyder det intet, at du har skrevet verdens mest værdifulde oplysning nede i linje 17.
Du kan fx tilføje underoverskrifter, punktopstillinger, fremhævede citater, små overskrifter undervejs eller andet, der bryder din tekst op for at gøre den mere læsevenlig.
NB: Vær især opmærksom, hvis du skriver dine tekster i word og efterfølgende uploader dem til din blog eller dit nyhedsbrevssystem. Du skal vurdere din tekst, der hvor den skal læses. For det nytter ikke noget, at det så pænt ud i word, hvis det er fuldstændig uoverskueligt på din hjemmeside.
#18 Pep dine udsagnsord op
Der ligger så meget guld gemt, hvis du bruger lidt tid på at lege med dine udsagnsord. De kan bruges til at skabe meget præcise billeder eller en særlig stemning i din tekst.
Tænk blot på, hvor mange forskellige måder, som en mand kan gå på. Han kan gå, løbe, lunte vralte, trave, marchere, steppe, liste eller snige sig. Eller måske halter han?
#19 Læs din tekst højt
Man kan rent faktisk høre om en tekst er godt skrevet, når man læser den højt (med lyd på). Den skal være let at læse – og hvis du snubler over ordene, eller hvis du mister pusten midt i en sætning, bør du skrive om.
#20 Skriv modigt
Vil du gerne ha’ folk til at huske dine tekster?
Fint, for så skal du bare skrive noget modigt.
Del en provokerende holdning eller en historie, hvor du har noget på spil. Du skal turde at skrive noget, som nogen er uenig i. Og du må meget gerne skrive om noget, som mange har en holdning til. Hvis du gør det – og ikke tager tusind forbehold i din tekst – så er dine ord og dit budskab garanteret opmærksomhed.
#21 Skriv altid din overskrift først
Ved du, hvad der kan gøre det rigtig svært at skrive? Hvis man ikke har fuldstændig styr på, hvad man vil sige, inden man går i gang. Og formålet med at skrive din overskrift først er netop det. Du skal vide, hvad du vil. For så går skriveprocessen meget nemmere.
… og du må selvfølgelig gerne rette overskriften til, når du har skrevet teksten.
Så længe du har en arbejdstitel, inden du går i gang.
#22 Skriv dine gode idéer ned et sted, hvor de ikke bliver væk
De gode ideer kommer ALDRIG dumpende, når man skal bruge dem. Så væn dig til at skrive dem ned, når de dukker op midt om natten eller når du drikker hvidvin på terrassen om sommeren. Og sørg for at gøre det et bestemt sted. Fx i en notesbog til formålet eller i et notatprogram på din mobil.
#23 Start med grundledet
Kan du huske det med at sætte kryds og bolle fra din folkeskoletid? De ord, der skulle kryds under, skal du skrive tidligt i dine tekster. Gerne allerførst. For så bliver dine tekster nemmere at læse. Simpelt, men effektivt.
#24 Læs for fa’en
Du skal læse opslag på de sociale medier, bøger, artikler, magasiner og bagsideteksten på dine morgenmadsprodukter. For når du læser andres tekster, så kan du ikke undgå at blive bedre. Fordi du helt naturligt vil blive mere opmærksom på, hvad der virker godt samt inspireret til nye formuleringer.
#25 Skriv hver dag – og udvikl din personlige skrivestil
Her gælder den gode gamle kliché med, at øvelse gør mester. Så sørg for at skrive en masse og prøve forskellige ting af; så udvikler du lynhurtigt en personlig stil.
#26 Sig farvel til perfektionisten
Sidder du lidt for ofte med en følelse af, at din tekst ikke er god nok?
Ro på.
Ta’ en dyb indånding.
Prøv at slappe lidt af og ignorér din usikkerhed.
Husk dig selv på, at dit budskab og din tekst behøver ikke være perfekt for at gøre en forskel ♥️
#27 Vurdér selv, om bandeord er okay
Måske har du lagt mærke til, at jeg af og til bander i mine tekster? Jeg ved, at nogen står af på det, men jeg gør det af flere årsager. For det første, så elsker jeg at eksperimentere, og et velplaceret bandeord kan gøre noget virkelig godt for åbningsraten på mine nyhedsbreve og klikprisen på mine annoncer.
Derudover bander jeg også i virkeligheden, og i mine kurser.
Ikke med vilje, men jeg kommer bare til det, når jeg engagerer mig. Så jeg tænker også, at hvis man står fuldstændig af på det, når man læser mine tekster, så er mine skrivekurser nok alligevel ikke det rigtige valg.
Du må selv vurdére om bandeordene passer til dit brand.
#28 Find på dine egne skriveregler
Du skal ikke gøre alt, hvad eksperterne siger.
Du skal heller ikke følge alle mine gode råd.
For når man gør noget helt andet end alle andre (der følger reglerne slavisk), så kan man ende med et resultat, der virkelig bliver lagt mærke til. Men du skal kende reglerne, før du kan bryde dem. For du kan kun udnytte fyldord, tillægsord eller lange sætninger til din fordel, hvis du kender effekten af dem.
#29 Brug emojis 😘
Dette skriveråd gælder især på de sociale medier. For læserens øje tiltrækkes af det, der skiller sig ud.
Og når du på din hjemmeside og i dit nyhedsbrev kan lege med farver og anden grafik, så er det samme ikke tilfældet på de sociale medier. Derfor fungerer det enormt godt at bruge emojis til fx punkterne i en punktopstilling, så din tekst ikke kun er sort og hvid.
#30 Pas på indskudte sætninger
Indskudte sætninger gør dine tekster svære at læse. Og derudover så er der overraskende mange, der bliver væk i deres egen sætning, så de ender med at skrive noget, der ikke giver mening, fordi de har stoppet tre indskudte sætningsled ind i en enkelt sætning.
Det er virkelig dumt.
Løsningen er flere punktummer. Og hvis dine sætningsled absolut skal hænge sammen, så brug et overgangsord som fx og, men eller fordi.
#31 Tænk over, hvad du skriver hvor i dine punktopstilling
Vidste du, at folk i højst grad læser de første to punkter og det sidste punkt i punktopstillinger? Det betyder, at du skal skrive de vigtigste her. For alt det i midten vil de fleste skimme henover.
#32 Start med mordet
Den første sætning, og de allerførste ord er afgørende for, om folk læser videre. Det er sjældent det mest fængende at starte med begyndelsen eller med de *host* kedelige fakta.
Så start med det mest spændende.
Start med dramaet.
Eller konflikten.
Gør kort sagt som krimiforfatterne, og start med mordet 😵
#33 Husk konteksten
Tænk over, hvilken kontekst din tekst skal læses i? Der er forskel på at skrive et blogindlæg, et nyhedsbrev og et opslag til de sociale medier – også selvom emnet er præcis det samme.
#34 Bliv kreativ på kommando
De fleste af os har lært at skrive “forkert”, hvilket betyder, at det tager os uforholdsmæssigt lang tid at skrive. Men her kan du lære en professionel skriveteknik, der kan barbere mange timer af den tid, du bruger på at skrive nyhedsbreve, blogindlæg m.m. Det er nemlig en teknik, der kan lære dig at blive kreativ på kommando.
#35 Gentag det, der skal huskes
Gentagelser kan bruges til at understrege en pointe.
#36 Udnyt effekten af bogstavrim
Alliterationer (eller det som de fleste af os kalder for bogstavrim) gør, at dit budskab sætter sig bedre fast hos læseren. Oh yes, der er rent faktisk lavet undersøgelser om det her. Så udnyt det, og placér et bogstavrim her og der, hvis der er noget, som du gerne vil ha’, at dine læsere skal lægge ekstra meget mærke til.
#37 Skru ned for dine kreative overskrifter
Det handler ikke om at finde på de mest kreative og geniale overskrifter, der kan dobbelttydes. Det er meget bedre, at din læser med det samme kan afkode, hvad din tekst handler om. For ellers er der en stor risiko for, at hun scroller videre.
Det er kun folk reklamebranchen, der sætter pris på det andet.
Du kommer som regel længst ved at skrive lige ud af den berømte landevej.
#38 Find din personlige skrivestil
Vil du gerne udvikle en personlig og genkendelig skrivestil?
Så sæt dig ned og brainstorm på, hvad du gerne vil signalere, og hvordan du kan udtrykke det, når du skriver.
→ Er dit brand humoristisk, så kan du krydre dine tekster med danglish, sjove sammenligner eller hvad der nu passer til din stil.
→ Er du den innovative type? Så eksperimentér med den måde du skriver på, og vær ikke bange for at prøve nye ting af.
→ Vil du gerne signalere ærlighed? Så brug skæve tal (de virker mere troværdige), og hold dig til konkrete beskrivelser frem for tillægsord.
#39 Slet en tredjedel
De fleste skriver for meget, når de skriver. Unødvendige informationer og ligegyldige fyldord mudrer dit budskab. Det kan løses, hvis du gør det til en vane altid at slette en tredjedel, når du er færdig. Så står dit budskab mere skarpt … og jo, man kan ALTID slette noget. Det er svært, men din tekst bliver bedre af det.
#40 Glem, hvorfor dit budskab er spændende for dig selv
Det handler meget sjældent om, hvad du gerne vil sige eller det, som du føler er vigtigt. Det vigtigste er, hvordan du kan skrive det på en måde, der er interessant for din læser.
#41 The devil is in the detail
Det er detaljerne, der får dit budskab til at skille sig ud og sætte sig fast i læseren hukommelse. Du kan helt sikkert meget bedre huske en hund, hvis jeg ikke bare skriver om en hund. Men i stedet skriver om den ruhårede hønsehund Kato, som er ekstremt madglad og tror, at han er en skødehund på 5 kg.
#42 Tilpas din tekst til konteksten
Der er fx stor forskel på at skrive en god emnelinje og en overskrift til et blogindlæg. I sidstenævnte har du fx masser af plads til en god lang overskrift, og det er vigtigt, at overskriften indeholder relevante søgeord. Mens emnelinjen i et nyhedsbrev slet ikke behøver at indeholde nøgleord for at få opmærksomhed. Men hvis den gør, skal nøgleordene stå tidligt, så de ikke bliver “skåret fra” i visningen.
#43 Slip skriveblokeringerne
Er du gået i stå? Så rul op til punkt nummer 34 om at blive kreativ på kommando.
Eller luk din computer og lav noget andet.
Du kan fx gå en tur, sætte dig på en bænk et sted og skrive din tekst i hånden. Der sker bare noget, når vi kommer ud i naturen, og når vi skriver på rigtigt papir.
#44 Test, om din tekst er afsenderorienteret eller ej
Du kan teste dine tekster ved at tælle antallet af gange, du har skrevet du vs. antallet af gange du har skrevet jeg, vi eller os. Der skulle gerne være flest du’er.
#45 Skriv, når du skriver
Hvis du vil holde dit kreative skriveflow, så skriv, når du skriver og lad være med at stoppe for at slå ting op eller rette et komma. Det kan du gøre bagefter. Luk også døren, så du ikke bliver forstyrret af kollegaer med spørgsmål, eller børn, der vil ha’ aftensmad. Så vil du opleve, at det går markant hurtigere at skrive.
#46 Fremhæv udbyttet med din læsers egne ord
Når du vil sælge (eller ha’ din læser til at gøre noget), så fremhæv udbyttet ved købe eller reagere med de ord, som er en naturlig del af din læsers ordforråd. Det nytter fx ikke, at du forsøger at sælge terapi, der løsner op for barndomstraumer, hvis din målgruppe leder efter noget, der kan styrke deres selvværd.
#47 Fjern din læsers forbehold
Hvad kan forhindre din læser i at gøre det, du opfordrer ham eller hende til? Et super tip når du vil sælge er at kvæle de indvendinger, de måtte ha’ ved at handle. Du kan fx skrive ‘Sådan lærer du at skrive – også selvom du dumpede i dansk i folkeskolen’. Eller ‘Sådan kommer du i form – også selvom du hader at løbe”.
# 48 Skriv til din allerbedste ven
Et lille trick der kan gøre enhver tekst mere nærværende er at forestille dig din bedste ven, når du skriver. Du kan også forestille dig en person i din målgruppe, som du kender godt. Men det skal være en, du er tryg ved, og som du kan skrive helt uformelt til.
Det er nemlig det, der er formålet.
Når du forestiller dig én bestemt person, og skriv din tekst kun til ham eller hende, så bliver den ofte markant sjovere at læse. Og ekstremt meget mere nærværende.
#49 Husk, at citater er til følelser
Gode citater – fra dig selv eller dine kunder – kan gøre noget godt for enhver tekst. Fordi de giver lidt liv. Men husk altid, at citater er til følelser og holdning. Ikke til fakta eller ting der giver sig selv.
#50 Skriv om natten … eller hvad?
Der er mange, der siger, at skriver bedst om natten eller tidligt om morgenen. Men hvorfor mon? Mit gæt er, at det er, fordi der er ro. Der er ikke nogen, der forstyrrer, ringer eller sender mails.
Du kan genskabe de samme rolige omgivelser, selv om eftermiddagen. Men det kræver at du låser din dør, og slår notifikationerne fra, når du skal skrive noget.
#51 Bare skriv
Der findes tusind regler og gode råd. Og det er fint at kende og følge. Men det vigtigste er, at du skriver. Så skriv. Og øv dig. Så skal du nok blive bedre. Og hvis du har det sjovt imens, så er der en god chance for, at din tekst også bliver god.
Hvis du vil ha’ endnu flere skrivetips, så følg onlineskrivekurser på Instagram >>
0 kommentarer