5 tips til at skrive imponerende gode tekster

af | aug 6, 2024 | Copywriting, Tekstforfatning, Teksttip | 0 Kommentarer

Nu skal det handle om den slags tricks, der får andre til at tænke “OMG! Det er godt skrevet!”

Vil du gerne skrive gode og fængende tekster?

Det er muligvis et dumt spørgsmål. For hvis svaret var nej, så ville du formentlig for længst ha’ lukket dette blogindlæg ned og fundet på noget andet at fordrive din tid med. Som for eksempel at se på videoer af nuttede kattekillinger. Eller scrolle igennem endeløse opslag på de sociale medier.

Den slags skal selvfølgelig også ordnes.

Men her på siden handler det kun om at skrive godt.

Og dette blogindlæg er netop skrevet til dig, der gerne vil være lære at skrive imponerende gode tekster. Tekster som bliver læst, og som måske endda får andre til at tænke “OMG! Det der er godt skrevet?”

Er du klar?

Godt, for så kommer der her 5 tips, som du fx kan bruge til at:

✔️ krydre dit næste nyhedsbrev
✔️ gøre dit næste blogindlæg lidt sjovere at læse (og skrive)
✔️ spice et ellers kedeligt SoMe-opslag
✔️ skrive en annonce, man rent faktisk gider at læse
✔️ … ja, hvad du nu end skal skrive.

#1 Start med noget, der overrasker

Allerførst skal du bruge 3 sekunder på at overveje, om der mon findes andre, der skriver om bare nogenlunde det samme emne som dig? Mit gæt er ja. For det er tilfældet for de fleste. Og det er overhovedet ikke noget problem, men jo flere der skriver om det samme emne, jo mere “mættet” er målgruppen også. De har allerede læst meget om emnet … og det betyder, at dine nyhedsbreve, blogindlæg og opslag til sociale medier er i risiko for blive valgt fra, fordi det ligner noget, man har læst før.

Derfor skal du starte overraskende.

Og du skal skrive noget andet end alle andre.

For at fange målgruppens interesse og gi dem lyst til at læse med hos dig.

Helt konkret betyder det fx, at du sjældent skal gå med den mest ligefremme idé, når du skriver titler, emnelinjer og overskrifter. Det ville fx være ekstremt nemt at kalde et blogindlæg om at skrive gode overskrifter for:

Sådan skriver du gode overskrifter.

Men det lyder lidt som noget, man har læst før, ikke?

Det er ikke ligefrem noget, der giver akut lyst til at hoppe begejstret op og ned.

Det er selvfølgelig muligt, at du vil klikke på titlen, men det er mere sandsynligt, at du vil kigge videre efter noget, der lyder mere spændende. Noget nyt … som du vil læse med større interesse.

Hvad ovenstående blogindlæg skal kaldes i stedet kommer selvfølgelig an på vinklen, men hvis du stopper en konkret information, modsatrettede oplysninger eller et skævt tal ind, så er du ofte langt:

✍️ Sådan skriver du en genial overskrift på 17,2 sekunder
✍️ Hvad du kan lære af PostNord om at skrive gode overskrifter
✍️ Lær den journalistiske metode til overskrifter i 3 trin
✍️ Den soloselvstændiges guide til emnelinjer, der hiver dine åbningsrater i vejret
✍️ Sådan skriver du verdens kedeligste overskrifter – samtidig med at du kommer i top på Google-søgninger.

Du kan også vælge at dele en hemmelighed eller vild statistik ala “Vidste du, at 87% af alle overskrifter stinker?”

#2 Skriv noget uventet

Her kunne noget uventet fx være at skrive, at jeg ikke aner om tallet i den sidste sætning i afsnittet ovenfor passer. Det kommer da bag på dig, ikke? At jeg bare har fundet på det?

Men den er god nok.

Og dét er uventet.

Uventede oplysninger er med til at gøre dine tekster mindre kedelige, samtidig med at de holder din læser vågen. Fordi man lægger mærke til det. Og får sat nogle tanker i gang. Sååååeeh … hvis du har skrevet noget, der er lidt for knasende tørt, så overvej, hvor du kan putte noget uventet ind i din tekst.

#3 Kommentér dine ord

Hvad tænker du om det, du skriver? De fleste tænker noget, og det kan gi en sjov effekt, hvis du tilføjer det, du alligevel tænker, når du skriver. Jeg tænker fx lige nu, at det her blogindlæg bliver rigtig godt.

Hold kæft, hvor er det klogt.

#4 Skriv noget der er helt off

Jeg er fx svært glad for at spise kartoffelmadder.

Er det en passende oplysning at levere nu?

Nej.

Men det fik dig helt sikkert til at vågne lidt op, da du læste det, fordi det ikke passer ind. Du kan selvfølgelig ikke skrive om kartoffelmadder ind i alle dine tekster, så derfor jeg vil nu gi dig en metode til, hvordan du kan bruge helt-off-teknikken igen og igen på nye måder; den fungerer nemlig ekstremt godt i punktopstillinger:

→ Du skal blot starte, som du plejer
→ De første punkter skal skrives helt normalt
→ Sådan fortsætter du bare et par punkter eller tre i træk
→ … og nu kommer du måske pludselig i tanke om, at du har glemt at fodre katten?
→ Før du skriver det sidste punkt.

Get it? Du skal lave et punkt, hvor der står noget overraskende, noget skævt eller noget andet. Det behøver ikke at passe til resten, for målet er, at holde læseren vågen.

#5 Gi’ en klassisk kliché eller talemåde et lille twist

Den her kan godt være vanskelig, men du behøver hverken at opfinde hjul og dybe tallerkner.

TIP: Hvis du ikke er typen, der slynger kreative omskrivninger af klassiske klichéer ud, så skal du vide, at ChatGPT er virkelig god til at hjælpe med netop det. Du skal blot skrive et prompt med den talemåde, du vil ha omskrevet, og bed den så om at lave en liste med forslag. Prøv også at guide den, og skriv, hvis den skal finde på noget sjovt eller holde sig til et bestemt tema som fx kage. Så foreslår den måske, at “man skal ikke skue hunden på hårene” kan skrives som “man skal ikke bedømme en kage på dens glasur”.

EKSTRA TIP: Hvis du klikker her, så kan du lære mere om, hvordan du bruger ChatGPT til at skrive bedre tekster. Hvis resultatet skal være godt, skal du nemlig ikke bare bede den om at skrive noget, men dele skriveopgaven op i forskellige trin.

Får du skrive-præsentations-angst af at skulle følge alle de gode råd og regler til, hvordan man skriver godt?

Først og fremmest ro på! Du kan jo vælge et råd ad gangen, som du gerne vil arbejde med. Og hvis det stadig ikke duer, så glem alt, hvad du har læst om at skrive godt indtil nu. Og forsøg i stedet bare at ha det sjovt, mens du skriver. Det gør noget godt for enhver tekst, og det er ikke løgn, når jeg siger, at man som læser kan mærke, hvis noget har været sjovt for dig at skrive. 

Den berømte copywriter David Ogilvy – også kendt som the father of advertising – er da også kendt for at ha’ sagt:

The best ideas come as jokes. Make your thinking as funny as possible.

Han er også ophavsmanden bag andre kloge ord, og dem kan du læse lige her, eller du kan få flere skrivetricks her.

Skriv din mening her

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *